Możesz wytrwać w noworocznych postanowieniach!
Jak?

 


 

 

Na przełomie każdego roku, dokonujesz pewnego rodzaju refleksji. Zdajesz sobie sprawę, że jesteś coraz starsza, że czas goni i że trzeba go efektywniej wykorzystać.

Myślisz o tym, co udało Ci się zrobić do tej pory, a czego jeszcze nie zrealizowałaś. Wtedy właśnie pojawiają się w Twojej głowie postanowienia. Chcesz wejść w Nowy Rok odmieniona i pełen nadziei na sukcesy...

 

Fot. Shutterstock

 

 

 

 

 

     Postanawiam, że…


 

Postanawiasz, że od Nowego Roku schudniesz, rzucisz palenie, zaniechasz wszelkich kłótni z kimś z rodziny, zaczniesz systematycznie uprawiać sport, zmniejszysz ilość pochłanianych słodyczy, będziesz efektywniej wykorzystywała swój czas, nauczysz się języka obcego... Takich postanowień mogą być setki.

I nie byłoby problemu, gdyby droga od momentu pojawienia się postanowienia do jego realizacji przebiegała bez przeszkód. Niestety na ogół wygląda to inaczej.

Postanawiasz, że od jutra wprowadzasz postanowienie w życie. Gdy pojawia się ta data, jesteś pełna zapału i ruszasz do działania. Po kilku dniach Twoja motywacja opada. Pojawiają się trudności, nieprzewidziane sytuacje i uświadamiasz sobie, że od jakiegoś czasu już nie realizujesz tych postanowień. Mówisz, że to zbyt trudne, że to nie ma sensu. I tym sposobem po roku wracasz do punktu wyjścia (znowu snujesz plany noworoczne o tym samym, co z przed roku).

 

 

     Nie cofaj się wstecz!


 

Słyszałam kiedyś dowcip, kiedy to człowiek opowiadał o swoich postanowieniach i zapisywał je na kartce. W 2001 roku napisał, że postara się schudnąć do 80kg, w 2002, że schudnie do 90kg, w 2003 – schudnie do 100kg... W 2004 roku napisał, że stworzy realistyczne podejście do swojej wagi :-)

 

Niestety wielu ludzi ma tendencję do corocznego zaniżania swoich oczekiwań. Po pewnym czasie już nic im się nie chce.

 

 

     Dlaczego często okazuje się, że droga do realizacji jest tak trudna?

 

 

Są 4 główne powody tego:

 

1. Za dużo postanowień na raz


Chcesz zmienić całe swoje życie w nocy z 31 grudnia na 1 stycznia. Chcesz stać się całkiem innym człowiekiem w jedną noc.
Wybierz sobie jedno, maksymalnie dwa postanowienia, które będziesz realizowała - nie 7.

 

2. Nierealne terminy


Postanawiasz, że schudniesz 10kg w ciągu miesiąca. Rozłóż to sobie na kilka miesięcy, wtedy osiągniesz swój cel. W innym wypadku czeka Cię porażka. Nawet jeśli byś schudła te 10kg w miesiąc, to po dwóch będziesz ważyła zapewne 12 kg więcej.

 

3. Zbyt ambitne podejście


Obiecujesz sobie, że od jutra będziesz biegała codziennie po parku 6km. Owszem jest to możliwe, ale jakim kosztem to się stanie? Zniechęcisz się na samym wstępie przez zakwasy i zmęczenie (zwłaszcza, jeśli miałaś długą przerwę w uprawianiu sportu). Nie da się zrobić tego z dnia na dzień. Trzeba wprowadzać sport do swojego życia stopniowo.

 

4. Niewłaściwe formułowanie swoich postanowień


Mówisz sobie, że będziesz lepszym człowiekiem, że będziesz się odchudzać itp. Pytanie tylko, jak chcesz tego dokonać? Jakie konkretnie działania podejmiesz, by to osiągnąć?
Musisz konkretnie stawiać sobie cele, np. będę chudła 2kg miesięcznie, poprzez trening 3 razy w tygodniu i spożywanie kolacji do godziny 19:00.

 

Oczywiście możesz wprowadzić inne zmiany. Spraw jednak, by te zmiany jednocześnie sprawiały Ci radość (zamiast biegać, możesz zapisać się na aerobik, jeśli bardziej Ci odpowiada lub np. chodzić na basen).

 

 

    Schemat procesu motywacyjnego

 


Aby pokazać Ci, jak wygląda droga od pojawienia się danej potrzeby do analizy swoich dokonać, przedstawię Ci schemat:

 

Potrzeba (bodziec) – Określenie celu – Zdobycie informacji na temat możliwości zrealizowania celu – Działanie (realizowanie założeń, postanowień) – Podtrzymywanie zachowań – Analiza osiągnięć

 

Jak widzisz droga ta wcale nie jest taka krótka. Ponadto, na każdym z tych etapów, czekać Cię mogą zagrożenia, trudności, problemy, które musisz przezwyciężyć, aby ów cel osiągnąć.

 

A zatem, albo się poświęcisz i w efekcie będziesz miała wielką satysfakcję oraz radość z własnych dokonań, albo poczekaj, aż zdasz sobie sprawę z faktu, że nie ma nic za darmo. Dopiero wtedy zaczniesz realizować swoje postanowienia.

 

 

Mądrości i Zdrowia!
Ewelina Wieczorek
www.epicentrumzdrowia.pl

 

 

Jeśli masz problemy z odżywianiem się, nie możesz schudnąć, cierpisz na brak energii, często bywasz zmęczona, łatwo zapadasz na choroby przeziębieniowe - zapoznaj się z ofertą Wirtualnego Dietetyka.