Zadziałaj dla siebie


Podstępne rzeczy, przez które również tyjesz
...

 

 

Powód przybierania na wadze jest w zasadzie prosty i banalny do wyjaśnienia – tyjesz wówczas, gdy dostarczasz organizmowi zbyt dużo kalorii, niż wydatkujesz. Może to się odbywać albo poprzez nadmierną konsumpcję różnych produktów, jak i na skutek niskiej aktywności fizycznej, która nie pozwala tego pożywienia spalić.

 

Mimo to, istnieje kilka pułapek, które dodatkowo przyczyniają się do faktu, że zamiast utrzymywać należną masę ciała bądź chudnąć, w efekcie jeszcze bardziej tyjesz bądź nie chudniesz, tak jak sobie założyłaś… Oto one:

 

Fot. Shutterstock

 

 

 

 

 

     1. Żywność light, dietetyczna, lekka

 

 

Większości producentów żywności zależy przed wszystkim na zysku, a nie na tym, by ludziom żyło się zdrowiej, by nie przybierali na wadze, czy mieli dużo energii.

Żywność light jest sprytnym sposobem na zwiększenie sprzedaży produktów ludziom, którzy chcą się odchudzić czy zadbać o zdrowie.

 

Niestety jest w tym haczyk, gdyż większość tych pokarmów prowokuje nas do spożywania większej ilości jedzenia. Produkty te napędzają tylko apetyt, bo co z tego, że zjadasz jogurt 0% tłuszczu, skoro nie spowoduje on u Ciebie zaspokojenia głodu i w efekcie pobiegniesz po kolejny albo po coś innego? O niebo lepiej jest zjeść jogurt o zawartości 3% tłuszczu, się nasycić i mieć spokój.

 

Dlatego zanim kupisz cokolwiek z napisem light, lekki, dietetyczny, mocno się zastanów, czy warto, bo produkty te bardzo często zawierają w swoim składzie więcej chemii oraz sztucznych słodzików niż ich tradycyjne odpowiedniki. Dlaczego? Powód jest prosty - w końcu czymś trzeba zastąpić ten deficyt tłuszczu czy cukru w produkcie, aby dobrze smakował i miał pożądaną konsystencję.

 

Lepiej kontroluj i ograniczaj normalną żywność oraz unikaj nadmiaru tłuszczów i cukru. Lepiej na tym wyjdziesz.

 

 

     2. Znajomi…

 

 

Czy doświadczyłaś kiedyś sytuacji, kiedy zdrowo się odżywiałaś, dbałaś o dietę, gotuowałaś sobie wartościowe posiłki, do czasu, kiedy wyszłaś ze znajomymi do miasta albo na imprezę?

 

Gdy jesteśmy w towarzystwie na ogół podporządkowujemy się normom panującym dokoła, czyli jemy to, co jedzą inni. Ponadto kusi nas, by też zjeść sobie coś kalorycznego, nie do końca zdrowego, tym bardziej, że tego typu potrawy pięknie pachną, kuszą wyglądem i niestety zwykle dobrze smakują.

 

Jak sobie z tym radzić? Trudno byłoby zerwać wszelkie kontakty z przyjaciółmi. Warto jednak nauczyć się wybierać (możesz przecież zjeść równie dobrą sałatkę niż hamburgera czy frytki z kurczakiem w panierce).

Możesz również uświadamiać i motywować swoich znajomych do wspólnego dbania o zdrowie i Wasze sylwetki. Jeśli mimo wszystko zjecie coś kalorycznego, możesz namówić towarzystwo do odwiedzenia kręgielni czy basenu, przez co w miłej atmosferze spalicie dostarczone kalorie.

 

 

     3. Nocny tryb życia

 

 

Zauważyłam, że osoby, które prowadzą głównie nocny tryb życia (chodzą spać np. o 2-3-ej i wstają o 10-11-ej), mają większy problem z uregulowaniem pór posiłków i ogólnie ze zdrowym odżywianiem się, niż ludzie chodzący spać o „normalnej” porze – o 22-23-ej.

 

Nocne życie pozbawia człowieka godzin snu, co skutkuje zaburzeniem jego gospodarki metabolicznej i czyni go bardziej podatnym na genetyczną skłonność do tycia – tak wykazali naukowcy.

 

Dlatego jeśli też masz tego typu problem, spróbuj się przestawić stopniowo na wcześniejszy sen niż dotąd.

 

 

     4. Ćwiczenia

 

 

Może wydawać się to dziwne, ale jest prawdziwe. Ogólnie rzecz biorąc, regularna aktywność fizyczna przyczynia się do lepszej kondycji i sylwetki, lecz same ćwiczenia nie muszą wcale Ci pomóc. Dużo ruchu bez zmiany przyzwyczajeń żywieniowych rzadko kiedy skutkuje utratą kilogramów, ponieważ zwykle nadrabia się wysiłek dodatkowymi kaloriami.

 

Spróbuj więc połączyć systematyczny ruch ze zdrowym odżywianiem, rezygnując jednocześnie z tzw. pustych kalorii (rafinowany cukier, tłuszcze trans, chemia w żywności).

 

 

Mądrości i Zdrowia!
Ewelina Wieczorek

www.epicentrumzdrowia.pl

 

 

Jeśli masz problemy z odżywianiem się, nie możesz schudnąć, cierpisz na brak energii, często bywasz zmęczona, łatwo zapadasz na choroby przeziębieniowe - zapoznaj się z ofertą Wirtualnego Dietetyka.