Zadziałaj dla siebie

 

 

Jeść tylko wtedy, kiedy jest się głodnym…?

 

 

 

  

   Zapewne słyszałaś nie raz o tym, że jeść powinno się wtedy, gdy jest się głodnym. Niby banalna sprawa, jednak chciałabym Ci uzmysłowić dziś, jak niesamowicie ważna i niestety często pomijana…

 

Fot. Shutterstock

 

 

 

 

 

Kiedyś ludzie jedli tylko wtedy, gdy coś upolowali, więc możemy przypuszczać, że w momencie jedzenia na pewno byli głodni. Były okresy głodu i sytości. I ludzie z pewnością nie byli otyli.

 

Dziś jemy z różnych powodów – innych niż głód. Jemy, bo się nudzimy. Jemy, bo dobre. Jemy, bo pięknie wygląda na talerzu. Jemy, bo wypada (jest spotkanie i wszyscy jedzą). Jemy, bo nie chcemy odmówić. Jemy, bo mamy nawyk ciągłego podjadania.

 

To nie są niestety dobre powody do jedzenia. Jedynym dobrym powodem do jedzenia jest RZECZYWISTY GŁÓD - RZECZYWISTA POTRZEBA ORGANIZMU NA DOSTAWĘ SKŁADNIKÓW ODŻYWCZYCH.

 

Powiesz: no ale skoro mi smakuje, to dlaczego mam nie jeść? A no dlatego, że to nie zapewni Ci zdrowia i dobrego samopoczucia, tylko chwilową przyjemność. I o ile sprawianie sobie przyjemności jest również ważne w życiu, to warto robić sobie przyjemność poprzez działania, które nie zaburzają naszego dobrego funkcjonowania pod względem fizjologicznym.

 

Żywność dziś zawiera nie tylko dobroczynne substancje, ale i chemię. Im więcej chemii w organizmie, tym więcej problemów w przyszłości. Niestety jak pewnie zauważyłaś, to co najlepiej smakuje, zawiera jednocześnie najwięcej substancji niekorzystnych (sól, cukier, konserwanty, stabilizatory, barwniki).

 

Dlatego warto nauczyć się jeść wówczas, gdy zaczynamy odczuwać głód. Nie warto jednak czekać do momentu, gdy ten głód jest wilczy, gdyż istnieje ryzyko, że zjemy ponad miarę i żołądek będzie miał problem z przetworzeniem takiej ilości.

 

Najlepiej zacząć jeść, gdy głód jest umiarkowany. Jeśli jednak masz problem odróżnieniem głodu rzeczywistego od pozornego, ustal sobie stały harmonogram posiłków, np. co 3-4 godziny. Organizm przyzwyczai się do takiego trybu jedzenia i głód zaczniesz odczuwać właśnie wtedy, gdy nadejdzie dana godzina.

 

Bardzo często moje klientki podczas wizyt w poradni mówią, że nie wiedzą, kiedy są rzeczywiście głodne, bo w zasadzie jadłyby co godzinę… To świadczy o tym, że kiedyś zostało zachwiane u nich odczuwanie prawdziwego głodu. Prawdziwy głód został stłumiony poprzez głód pozorny.
Głód pozorny polega na tym, że organizm fizjologicznie nie potrzebuje kalorii i składników odżywczych, lecz psychicznie czujemy, że cos byśmy zjadły… Nasze oczy raczej chcą jeść, a nie organizm – tak kolokwialnie mówiąc. Dlatego trzeba pracować nad tym, by reagować na rzeczywiste potrzeby organizmu.

 

Jest jeszcze druga przyczyna chęci jedzenia co chwilę. Tą przyczyną jest niewłaściwy wybór produktów spożywczych. Niektóre produkty mają wysoki indeks glikemiczny (IG) i bardzo szybko podnoszą poziom cukru we krwi. Insulina wydziela się, by ten cukier obniżyć. W efekcie znowu czujemy głód. Nie prawdą jest, że gdy jesteśmy często głodne, znaczy, że mamy szybką przemianę materii :) To mit. Jeśli jesteś ciągle głodna to znaczy, że wybierasz nie taką żywność, jaką powinnaś wybierać. Lub - jak napisałam wyżej - masz zaburzone uczucie głodu i sytości.

Warto zatem sięgać po produkty o niskim bądź średnim indeksie glikemicznym. O IG przeczytasz w jednym z następnych artykułów.

 

Przyjemność możemy sprawiać sobie w różny sposób, nie tylko poprzez jedzenie (sport, ulubiona muzyka, relaks w wannie, książka, etc.) . Oczywiście żywność jest w zasięgu ręki i często nie musimy się o nią starać, jest blisko, zawsze dostępna, smaczna… no ale coś za coś. Musisz mieć świadomość faktu, że jeśli będziesz zaspokajała swoje psychiczne czy emocjonalne potrzeby jedzeniem, może to zaowocowac nadwagą i/ bądź chorobami dietozależnymi.

 

 

Mądrości i Zdrowia!
Ewelina Wieczorek

www.epicentrumzdrowia.pl

 

 

Odchudzasz się bądź chorujesz? Potrzebujesz indywidualnie dobranej diety?
Zerknij w zakładkę na górze "Plan dietetyczny" i zapoznaj się z moją ofertą dla Ciebie.