Zadziałaj dla siebie


Dlaczego tyjesz i chorujesz?

 

 

 

   Jak zwykle to bywa, znowu słyszymy o nowych dietach. Obecnie dużo się mówi o diecie Paleo czy też odżywianiu się jak za czasów ery paleolitu. Mieliśmy już boom na dietę wysokotłuszczową (optymalną), wychwalaliśmy dietę Dukana (wysokobiałkową), a jeszcze wcześniej dietę Montignaca (o niskim indeksie glikemicznym). Były w międzyczasie diety plaż południa czy dieta rozdzielna.

 

Fot. Shutterstock

 

 

Każda z tych diet ma w swoich wywodach i zaleceniach trochę racji i słusznych założeń (pomijam diety bezsensowne, irracjonalne – Kopenhaska, jogurtowa, kapuściana,…), ale nie ma uniwersalnej, dobrej dla wszystkich. Każda z nich obiecuje zdrowie, wspaniałe samopoczucie i efekty odchudzające, ale te obietnice nie mają często odzwierciedlenia w rzeczywistości.

 

Aby to wszystko zrozumieć, trzeba przyjrzeć się faktom – dlaczego dziś zapadamy na choroby dietozależne i dlaczego mamy nadwagę. Nie chodzi tu jedynie o zastosowanie konkretnej diety, ale o wyciągnięcie wniosków z błędów, jakie popełniamy...

 

Odżywianie w dzisiejszych czasach postrzegane jest bowiem bardzo często jako ubytek masy ciała. Jemy więcej to tyjemy, jemy mniej to chudniemy i na podstawie tych twierdzeń podejmujemy decyzję, co i ile mamy jeść. A przecież odżywianie jest po to, aby żywić organizm. Nie po to, by chudnąć czy przybierać na wadze.

To, co jest ważne dla Twojego organizmu to przede wszystkim równowaga. Zdrowy organizm to nie tylko prawidłowa masa ciała, ale również odporność na choroby, prawidłowa gospodarka hormonalna, zdrowa skóra, dobre samopoczucie czy brak dolegliwości chorobowych.

 

A zatem:

JEMY NIE PO TO, BY CHUDNĄĆ CZY TYĆ, LECZ PO TO, BY DOBRZE ODŻYWIAĆ ORGANIZM I BYĆ ZDROWYM.

I o tym należy pamiętać.

 

W ciągu ostatnich kilku tysięcy lat skupiliśmy się na substytutach jedzenia, przetworzonych, wytworzonych przez nowoczesne technologie i procesy chemiczne. I to jest głównie przyczyną naszych problemów – chorób i nadwagi. Nie to, że nie jesteśmy na modnej, podobno najlepszej współcześnie diecie. Nie ma najlepszej diety! Każdy z nas musi dostosować swój styl żywienia do swojego życia. Jednak, bezwzględnie każdy z nas powinien wyeliminować ze swojego życia pewne nawyki, które niewątpliwie są szkodliwe. I tutaj tkwi sedno całej sprawy – nie konkretna dieta, nazwana przez jej twórcę, lecz wyeliminowanie zagrożeń.

 

Jakie to więc zagrożenia? Co robimy źle, a co należy jak najszybciej zmienić, by cieszyć się zdrowiem i szczupłą sylwetką?

 

     1. Jemy więcej cukrów, niż ludzie dawniej (tu Montignac ma rację!)

 

Produkty, które podnoszą poziom cukru – zboża oczyszczone, cukier, słodycze, skrobia, słodkie owoce nie istniały w takiej ilości w diecie naszych przodków, jak ma to miejsce dziś. Dlatego nie było też u nich napadów głodu, cukrzycy, nadciśnienia, chorób serca, trądziku, PCO, otyłości.

Aby zminimalizować poziom cukru we krwi dieta powinna być oparta na takich źródłach jak warzywa i owoce o niskim i średnim indeksie glikemicznym (indeks glikemiczny to wskaźnik wzrostu poziomu glukozy we krwi po spożyciu węglowodanów – na ten temat przeczytasz wkrótce w osobnym artykule).

 

     2. Zmieniliśmy proporcje pomiędzy białkiem, węglowodanami i tłuszczami

 

Dawniej białka stanowiły 19-35% spożywanej energii, węglowodany ok. 22-40% a tłuszcze 28-47%. Dziś te wskaźniki wynoszą odpowiednio: 15%, 49%, 34%.

Zwiększenie ilości węglowodanów prostych oraz tych z produktów przetworzonych, ma tutaj kluczowe znaczenie dla zwiększenia występowania chorób serca, otyłości czy cukrzycy.

 

      3. Nie dostarczamy sobie odpowiedniej ilości składników odżywczych

 

Jemy dużo, przejadamy się, lecz jednocześnie jesteśmy niedożywieni. Dzieję się tak, gdyż jakość żywności, którą spożywamy, jest uboga w witaminy i minerały. Przetworzone produkty mają mniejszą wartość odżywczą niż np. świeże, naturalne mięso czy nie opryskane chemią warzywa. Również popełniamy błędy w łączeniu pewnych produktów na talerzu (o tym, co z czym najlepiej jeść, czego razem nie spożywać i co robić, by łatwo zachować niektóre składniki odżywcze w produktach, przeczytasz w osobnym artykule).

 

     4. Zaburzyliśmy równowagę pomiędzy kwasami tłuszczowymi Omega3,
     a Omega 6

 

Omega 3 i Omega 6 mają działanie antagonistyczne, Omega 3 są przeciwzapalne, zaś Omega 6 zwiększają stan zapalny organizmu. Omega 3 głównie znajdują się w mięsie dzikich zwierząt, rybach, orzechach, awokado, oleju rzepakowym i lnianym. Omega 6 występuje w masowo hodowanym mięsie i olejach roślinnych (słonecznikowym, sojowym, sezamowym, kukurydzianym). Stosunek tych kwasów powinien wynosić 2:1 (na korzyść Omega 3), niestety dziś przeciętna dieta opiera się na proporcji 1:10, co skutkuje nadprodukcją hormonów, chorobami serca, czy nowotworami.

 

Dużą rolę w zaburzeniu tej proporcji odgrywa jakość mięsa, które spożywamy. Coraz częściej kupujemy mięso masowo hodowane, karmione paszami zbożowymi, antybiotykami i hormonami. Do tego dochodzi spora ilość przemysłowych olejów roślinnych, które są bogate w wielonienasycone kwasy tłuszczowe n-6 oraz tłuszczów trans obecnych w wielu wyrobach cukierniczych, słodyczach, fast fordach.

 

     5. Zaburzona została równowaga kwasowo-zasadowa

 

Jedzenie może zarówno zwiększać lub zmniejszać odczyn organizmu. Produkty zakwaszające to głownie mięsa, wędliny, wszelkie zboża, cukier. Produkty alkalizujące to rośliny - warzywa i owoce. Zakwaszenie organizmu skutkuje tym, że wapń musi być wykorzystany do złagodzenia skutków kwaśnego odczynu. A to prowadzi do osteoporozy. Stąd należy spożywać koniecznie warzywa i owoce (np. dodatek surówki do mięsa).

 

     6. Zmniejszyliśmy spożycie błonnika

 

Należy pamiętać, że warzywa są kilkakrotnie bogatsze w błonnik niż pełne ziarna zbóż. Brak błonnika skutkuje głównie problemami z wypróżnianiem się.

 

     7. „Podrasowaliśmy” naszą żywność zbędnymi walorami wzrokowo -
     - zapachowymi

 

Syntetyczne barwniki, słodziki, konserwanty, spulchniacze, stabilizatory, azotany, emulgatory mają na celu zachęcić nas do kupna produktu, ale nie wpływają ani trochę pozytywnie na nasze zdrowie i samopoczucie. Nasze organizmy buntują się i rośnie z roku na rok liczba chorób cywilizacyjnych. A wystarczyłoby jeść najprostsze jedzenie i nie iść za modnymi dietami, nie kupować dietetycznych dań.

Niewiele osób ma świadomość, że wszystko ma swój początek w jedzeniu. To co jemy istotnie wpływa na nasze zdrowie.

 

Jak więc powinna wyglądać Twoja dieta, byś mogła cieszyć się dobrym zdrowiem i szczupłą sylwetką? (oczywiście mówimy o ogólnych zasadach, bo nie ma uniwersalnej diety dla każdego człowieka):

 

- jedz dobrej jakości mięso, ryby, jajka (nie bój się panicznie tłuszczów)

- jedz warzywa (surowe lub gotowane)

- jedz sezonowe owoce

- jedz zdrowe tłuszcze (nasycone do smażenia, np. smalec, olej kokosowy; do smarowania pieczywa tylko prawdziwe masło, nie margaryna; roślinne: oliwa z oliwek, olej lniany)

- unikaj zbóż oczyszczonych (biały chleb, biały ryż, słodkie płatki)

- jedz nabiał tylko dobrej jakości (mleko 3,2% pasteryzowane, nie UHT; jogurty naturalne i kefiry, maślankę naturalną – sama dodawaj owoce, zamiast kupować wersji owocowych)

- nie jedz przetworzonych i gotowych produktów, konserw

- unikaj cukru i słodyczy

- nie liczy cały czas kalorii, bo nawet odchudzając się nie możesz być głodna

- skup się raczej na składnikach odżywczych (witaminach, minerałach, antyoksydantach, dobrych tłuszczach)

- bądź aktywna, na ile tylko czas Ci pozwoli

- unikaj leków

- nie wierz w moc suplementów na odchudzanie, bo one naprawdę w niczym Cię nie wyręczą. To zdrowe żywienie i aktywność działają cuda, nie chemia

- pij dobrą wodę, najlepiej średnio lub wysokozmineralizowaną (nie źródlaną)

- wysypiaj się (zdecydowanie lepiej jest kłaść się przed północą niż po północy. To ułatwia nam nie tylko dobry wypoczynek, ale również lepsze zaplanowanie sobie dnia pod kątem pór spożywanych posiłków)

- często się uśmiechaj, bo przecież śmiech to zdrowie :)

 

 

Mądrości i Zdrowia!
Ewelina Wieczorek

www.epicentrumzdrowia.pl

 

 

Odchudzasz się bądź chorujesz? Potrzebujesz indywidualnie dobranej diety?
Zerknij w zakładkę na górze "Plan dietetyczny" i zapoznaj się z moją ofertą dla Ciebie.